|
År 1906 publicerades första delen av
folkskolans nya läse- och geografibok "Nils Holgerssons underbara
resa genom Sverige", skriven av Selma Lagerlöf. Den andra delen, som
gjorde verket komplett,
publicerades år 1907.
I Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
får man följa Skånepågen Nils Holgersson som av en tomte förvandlas
till en
pyssling och får uppleva sitt livs äventyr tillsammans med
tamgåsen Mårten som med pysslingen på ryggen rymmer tillsammans med
vildgåsen Akka och hennes flock.
Från Mårtens rygg får Nils Holgersson se hela
Sverige från ovan och besöka de svenska landskapen. Resan tar sin
början i
Västra Vemmenhög i Skåne, fortsätter sedan norrut, mot
vildgässens destination Lappland. Resan norrut går över östra
Sverige och Nils får bland annat besöka Öland, Gotland, Uppland,
Gästrikland och de andra landskapen vid Sveriges östkust.
Efter
besöket i Lappland flyger gässen över västra Sverige och besöker
bland annat Selma Lagerlöfs barndomshem Mårbacka i Värmland innan
Nils Holgersson slutligen landar hos mor och far i Västra Vemmenhög
och blir människa igen.
Boken beställdes 1901 av Svenska allmänna
folkskoleföreningen som ett led i att försöka modernisera dåtidens
läromedel. Boken skulle locka till kunskap om Sveriges geografi och
på samma gång utgöra en god läsebok. Den skrevs även med den
pågående utvandringen till USA och unionsupplösningen med Norge
(1905) i åtanke.
Läs mer om
bakgrunden till uppdraget.
Värt att notera är också den tänkvärda dikten "Sveriges
karta", skriven av
Carl Snoilsky och som finns i bokens inledning.
|
Sveriges Nationalatlas
− som på många sätt utgör en
förlängning på den klassiska skolatlasen
− har just genom kopplingen till
ämnet 'geografi'
ofta använt Nils Holgersson som "maskot". Ambitionen att beskriva
Sveriges geografi är densamma, fast här ligger tonvikten på en
vetenskaplig och allsidig beskrivning och med kartorna som centrala
illustrationer.
Bilden av Sverige - Vid
tidpunkten då "Nils Holgersson" skrevs var det
ovanligt att skolbarn rörde sig utanför den egna hembygden.
Idag har de flesta redan varit utomlands före gymnasiet.
Befolkningens ökande rörlighet hängde starkt samman med
järnvägens utbyggnad i början av förra seklet. Plötsligt
började det bli möjligt att själv besöka skilda landsändar
och "se" landet.
− Genom SNA:s kartor i
webbatlasen kan Du få
en uppfattning om det samtida järnvägsnätets utbyggnad,
exempelvis för åren
1876 -
1906 -
1936
|
Besök
gärna
Mårbacka
minnesgård i Värmland!
|