|
Geografi
av Staffan Helmfrid
|
Ӏmnet Geografi skall ge eleven
omvärldskunskap vad gäller förhållandet mellan människan, naturmiljön och
människans livsvillkor på olika platser och i olika regioner. Dessa
omvärldsförhållanden analyseras utifrån ett geografiskt och rumsligt
perspektiv och ger eleven fakta om, förklaring och förståelse av samt insikt
i egen och andras livsmiljö med utgångspunkt i geografiska begrepp, metoder
och teorier”.
− Så inleds den senaste kursplanen för
Geografi på gymnasiet. Att ge en helt kort och begriplig definition av geografi
som ämne har alltid varit svårt. Men geografer söker samband, mönster och
lagbundenheter bland företeelserna på jordytan och förklaringar till dessa. De
söker besvara frågorna ”varför detta just här?” och ”varför just detta här?”.
Svaret finns inte alltid på jordytan. Det kan finnas långt ned i jordens inre
eller högt upp i atmosfären, eller till och med på solen. Som vetenskap är
geografin för olika problemområden beroende av samarbete med eller kunskaper
från en hel rad specialvetenskaper inom olika fakultetsområden.
Landskapet är ett centralt begrepp i all
geografisk vetenskap. Landskapet
rymmer alla de fenomen på jordytan, som blir
föremål för geografisk analys. En dominerande företeelse karakteriserar landskap
som exempelvis jordbrukslandskap, stadslandskap, industrilandskap,
skogslandskap, bergslandskap etc. Geografiska deldiscipliner har utvecklats som
geomorfologi, glaciologi, biogeografi, medicinsk geografi, bebyggelsegeografi,
befolkningsgeografi, socialgeografi, ekonomisk geografi. Landskapets utveckling
ägnas forskning i historisk geografi. Under alltsammans finns teoretisk geografi
som utvecklar begrepp, analysmodeller och teorier.
Geografi är grekiska och betyder
’jordbeskrivning’. Liksom för andra vetenskapens ’grundämnen’ gäller den nötta
satsen ”redan de gamla grekerna”. Ett problem för geograferna är att ämnesnamnet
vardagligt förknippas med frågan ”var ligger?”, en slags ’brevbärarkunskap’. Då
har ändå geografin funnits både som kunskapsområde och vetenskap alltifrån
antikens grekiska lärde till dagens mångfaldiga geovetenskaper. Antikens lärde
hade samlat ingående kunskaper om den för dem kända världen kring Medelhavet men
också förstått jordens klotform, dess klimatzoner, infört gradnätet för ortsbestämning och matematiskt beräknat jordens omkrets. Den ”hedniska” antika
lärdomen sjönk ned i glömska under medeltiden, då en kristen världsbild grundad
på tolkningar av Bibeln spreds i det kristna Europa. Men de grekiska arbetena
översattes till arabiska vid den muslimska världens lärdomscentra på
900-1200-talen. Med renässansen i Italien kom denna kunskap tillbaka till
Europa, då antikens viktigaste geografiska verk,
Ptolemaios geografi, översattes till latin och trycktes (1477). Efter det
följde en av den geografiska forskningens storhetstider, upptäckternas tidevarv,
då europeiska stater tävlade om att ’upptäcka’ och lägga under sig de
utomeuropeiska världsdelarna. Kartografin fick genom upptäcktsfärderna en
ojämförlig blomstringstid. En ström av nya världskartor och atlaser under
1500-och 1600-talen följde på upptäckterna. Hade medelhavsländerna, främst
Italien dominerat kartutgivningen på 1500-talet så tog Holland med en rad
atlasförlag i Amsterdam över på 1600-talet, då kartor och atlasverk blev
magnifika ’statusprylar’
för politikens och ekonomins mäktiga. Kartografin och
geografin var under det stora inventeringsskedet av jordens länder och hav som
siamesiska tvillingar. Vid sidan av atlaser utgavs en mäktig ström av
geografiska landsbeskrivningar som under 1700-talet fick en alltmer strukturerad
form. Det var en encyklopedisk/topografisk litteratur som användes i alla
skolformer och av resenärer. Traditionen lever kvar i turistens guideböcker.
Geografins utveckling till en modern vetenskap
tog sin början i Tyskland under första hälften av 1800-talet. Främst står
Alexander von Humboldt, som i systematisk fältforskning under långa
forskningsresor klarlade lagbundenheter i samspelet mellan klimat, topografi,
jordmån och vegetation och Karl Ritter som sökte lagbundenheter i människans
bosättning, försörjning och kultur på jorden. Genom hela 1800-talet och början
av 1900-talet spelade forskningsexpeditioner en väsentlig roll i geografin. Det
var fråga om att fylla i kartans ’vita fläckar’ av okända områden i Afrikas,
Sydamerikas och Asiens inre, men också vinna mer detaljerade kunskaper om redan
’upptäckta’ delar av jordytan. Geografiska sällskap som bildades i många länder
under 1800-talet spelade en viktig roll för expeditionerna.
Under 1800-talet etablerades geografin vid
allt fler universitet i världen och det systematiska studiet av det
oöverskådligt rika observationsmaterialet tog stegvis överhand. Ännu dominerade
ett naturvetenskapligt synsätt geografin. Naturgeografien, främst geomorfologien
(läran om landformerna) och klimatologin var också den teoretiskt mest
utvecklade delen av ämnet. I sitt arbete Anthropogeographie, den första
systematiska kulturgeografien sökte
Friedrich Ratzel mot slutet av 1800-talet
förklara bebyggelsens former och utbredning med naturförhållandena. Det kallas
naturdeterminism och visade sig snabbt ohållbart så snart man började studera
bebyggelsens historia.
I Sverige inrättades professurer i geografi
vid universitet och högskolor från början på 1900-talet. Redan tidigt kom svensk
geografi att spela en framträdande roll inom områden som klimatutveckling och
glaciologi, hydrologi, befolknings- och storstadsgeografi, historisk geografi,
särskilt kulturlandskapshistoria. Geografin utvecklades både inom forskning och
skolväsen, där den hade sin starkaste ställning på 1940-50-talen. Vid
gymnasierna verkade en kår av disputerade geografilektorer, många med god
vetenskaplig kompetens. Rekryteringen till högre studier i ämnet var god, med
läraryrket som studiemål. Gymnasielektor var målet för licentiatstudier och
disputation, som då var behörighetsvillkor. Svensk geografi var tillräckligt
stark och internationellt välrenommerad för att anförtros anordnandet av
Internationella
Geografunionens (IGU) världskongress i Norden 1960.
En vändning kom på 1960-talet. Geografin hade
på universiteten (tidigast i Uppsala 1948) delats upp i två ämnen, naturgeografi
resp. kulturgeografi, tillhöriga olika fakulteter. 1964 delades ämnet upp i
gymnasiet och dess delar fördes till två skilda sammelämnen. Lärarutbildningen
minskade drastiskt och båda ämnena började anpassas till helt nya yrkesområden.
Till kulturgeografi som genomgick en stark vetenskaplig utveckling mot
samhällsgeografi med egen teoriutveckling rekryterades nu samhällsvetare.
Samhällsgeografin släppte både naturgeografin
och kartografin som grundläggande moment i utbildningen. Viktigare för det som
från 1960 års kongress kom att kallas ’modern geography’ var förfarenhet i
statistisk analys och hypotestestning. Gammaldags kartografiskt-visuell metod
skulle helt kunna ersättas av datorernas slutna hantering av lägesbestämda
datamängder. Den mer teoribaserade samhällsgeografin fick på 1960-70-talen stora
statliga utredningsuppdrag inom ramen för ”det starka samhällets” rumsliga
planering, administrativa indelningen, tätortssystemet, lokalisering av
offentlig service (sjukvård och skola bl.a), allmänna transportsystem och
regionalpolitik. Den ännu kartintensiva historiska kulturgeografin med
inriktning på landskap blev samtidigt efterfrågad inför alltmer påträngande
bevarandeproblem i ett skede av snabb kulturlandskapsomvandling som en följd av
jordbrukets industrialisering.
Inom naturgeografin utvecklades fjärranalysen
och möjliggjorde en kostnadseffektiv kartering av vegetation och naturformer
särskilt i fjällkedjan.
Den tillämpade geografin, ”uppdragsgeografin”,
kom således att prägla verksamheten vid flera institutioner under detta skede av
kraftfull regional planering och stor offentlig uppmärksamhet. Den rena
grundforskningen hade svårt att konkurrera om anslag och doktorander, vilket
visade sig riskabelt när regimskiftet kom och de statliga uppdragen sinade.
I gengäld utvecklades GIS (Geografiska
Informations System) till en geografisk teknik som fann allt vidare användning
inom olika samhällsområden.
I slutet av 1980-talet kom en ny vändning för
den sammanhållna geografin, som fått alltmer publikt intresse som
omvärldskunskap i takt med oroande förändringar i de globala systemen och den
påträngande bevakningen av natur-, svält- och andra katastrofer. Geografi kom
åter som ämne på gymnasieskolan och fick 2006 en stärkt ställning.
Det förtjänar framhållas att Sveriges
Nationalatlas, den största statliga satsningen någonsin på ett svenskt
geografiskt projekt, bidrog till ett nytt publikt intresse för geografin och
blev en stimulans för nytt geografisk-kartografiskt samarbete.
Kartor och geografi hör samman nu som förr.
Geografen använder kartan på olika sätt i olika faser av sin forskning, som
källmaterial, som arbetsredskap, som resultatredovisning.
Den statliga kartografins tekniskt alltmer
fulländade produkter, det må vara ekonomiska, geologiska eller topografiska
kartor är för geografen lättillgängliga källor av god geometrisk precision. Ur
forskningens synpunkt blir en karta aldrig föråldrad. Om den på ett
tillförlitligt sätt liknat verkligheten är den en miljöhistorisk
informationsbärare av ojämförligt värde. Om inte förblir den en idéhistorisk
informationsbärare. Svensk geografi har förmånen av tillgång till ovanliga
rikedomar av fältmätta kartor i stor skala från 375 år.
Geografens problemformulering förutsätter ofta
primärdata med specifika definitioner, som kräver eget nog så mödosamt
insamlingsarbete. Genom kartläggning av sina data får geografen underlag för
rimliga hypoteser om mönster, förändringsförlopp och samband. Den växande
kostnaden för egen datainsamling och den ökande tillgängligheten av databaser
över nätet ökar dock frestelsen att ge avkall på det vetenskapliga
precisionskravet och nöja sig med tillgängligt mindre adekvat dataunderlag.
Kartan är en obeveklig kamrat. Den avslöjar
kunskapens luckor och dataunderlagets brister. Men kartan är en mycket effektiv
väg att åskådliggöra geografiska forskningsresultat, både vad gäller rent
empiriska material, synsätt och teorier. Den tematiska kartografin är alltjämt
geografernas huvudansvar.
De geografiska sällskapen, i Sverige i första
hand Svenska Sällskapet för
Antropologi och Geografi (SSAG), grundat 1877, har fört den
geografisk-kartografiska traditionen från forskningsexpeditionernas tid vidare.
Den aktiverades in i våra dagar genom nationalatlasprojekten. Atlas över Sverige
(1950-70-tal) med SSAG som huvudman betecknar en höjdpunkt i svensk tematisk
kartografi. Geografer gjorde för atlasen fundamentala kartarbeten direkt
grundade på ett omfattande, åbäkigt, ibland bristfälligt och oenhetligt
grundmaterial i form av storskaliga allmänna kartor kompletterade med
fältstudier och statistik med största möjliga upplösning för exakt lokalisering.
Kartoriginalen överfördes till plast genom gravyr, ett blad för varje färg som
passades samman vid tryckningen.
När tiden kom för en ny nationalatlas, nu som
ett statligt finansierat tioårsprojekt 1987-1997, var det i datorteknikens tid.
Sveriges Nationalatlas (SNA) skulle bli pionjär för ny teknik och vid sidan av
tryckta kartor leverera digitala databaser och kartor för Internet.
Intresset för, ja kärleken till kartor är mer
utbredd än någon föreställt sig. SNA:s publika framgång är unik bland världens
många nationalatlaser. Dess format har börjat efterliknas av andra. Geografin är
kartans enda väg till alla medborgare genom skolan och skolatlasen Kartan är
geografins populäraste väg ut till människorna.